vakantie! week 1/2 - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Peter Horinga - WaarBenJij.nu vakantie! week 1/2 - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Peter Horinga - WaarBenJij.nu

vakantie! week 1/2

Blijf op de hoogte en volg Peter

23 Mei 2014 | Verenigde Staten, San Diego

Geert Pieter is inmiddels aangekomen en terwijl ik dit stukje schrijf over de eerste week (ruimschoots in weekje 3) geeft hij aan dat ik ook wat over de brand bij ons motel moet schrijven. Dat ga ik zeker doen, maar eerst wil ik vertellen over de eerste week van onze vakantie.

Met enige moeite heb ik een klasgenoot weten te overtuigen om
Geert Pieter op te halen vanaf LA Airport. Het is namelijk geen doen om met het openbaar vervoer bij m'n Universiteit te komen en ik wil niet dat hij na 30 uur zonder slaap nog 5 uur met bagage door de stad moet sjouwen. Gelukkig gaat alles goed en rijden we terug naar mijn kamer. Mijn roommate is op dezelfde dag terug naar huis gegaan, dus ik heb een bed vrij waar GP in kan slapen. De eerste dagen van onze vakantie zijn relaxed zodat GP in het ritme kan komen. We blijven in de buurt, genieten van het zwembad en we gaan naar (nog een) baseball game, want die zijn echt legendarisch om mee te maken. Met goede stoelen en een winst voor de dodgers, zit de sfeer er lekker in. Na vier dagen uitgerust te hebben op de universiteit is het tijd om te beginnen aan de reis.

De eerste bestemming is San Diego, een stad tegen de Mexicaanse grens. De treinreis ernaartoe leidt ons langs de kust. Aan de ene kant zien we de rollende golven van de Pacific Ocean, aan de andere kant de prachtige heuvels van Californië die in deze tijd van het jaar af en toe vlam schijnen te vatten.

Aangekomen in de stad is het een half uurtje lopen naar ons hostel. De stad is gelukkig niet al te groot, dus we kunnen lopen langs de baai en de haven bekijken voor de eerste dag over is. De volgende dag hebben we een tochtje naar de USS Midway gepland en het is goed om alvast te weten waar een boot precies ligt in zo'n haven.

Na een nachtje goed slapen in een toch aardig warme kamer, lopen we naar de USS Midway voor een museumdagje. Het eerste wat we leren is dat een vliegdekschip behoorlijk groot is en dat je er prima een hele dag kan doorbrengen zonder twee keer dezelfde gang door te lopen. Het tweede dat we leren is dat de tweede "S" in USS staat voor ship. Al met al is het een mooie dag in een overamerikaanse militaire sfeer.

De dag erna huren we een stel fietsen om naar het strand te gaan. Want een trip door Amerika zonder surfen op een mooi strand is natuurlijk geen trip. We worden meteen beloond als we aankomen, want terwijl we het strand oplpen zijn we vier dolfijnen uit de golven springen en met de surfers meezwemmen. Wat een gezicht op zo'n mooie plek! We worden ook meteen hartelijk verwelkomd door onze surfinstructeurs "de surf dudes". Eerst een aantal oefeningen op het strand, maar snel mogen we onze moves op de golven proberen. We leren snel, als we onze instructeurs mogen geloven en met elke golf die we goed pakken horen we achter een bewonderende 'oeeh' of 'brooo' of 'awesome'. Een uur aan het strand vliegt voorbij en we pakken aardig wat golven mee. Aan het strand is een dude die foto's maakt omdat foto's maken óp het water lastig is. Ze zien er gaaf uit dus we besluiten om ze te kopen en onze succesen te vieren in een kroegje aan het strand. later fietsen we weer terug naar ons hostel om ons klaar te maken voor het vertrek de volgende dag. Het is achterlijk warm in San Diego, zo'n veertig graden en de hitte en droge lucht komen rechtstreeks uit de woestijn. We drinken zonder grappen vier liter water per dag, puur om niet uit te drogen.

Bij aankomst in Los Angeles de volgende dag is de temperatuur niet veel lager. LA staat bekend om zijn smogwolken en deze zijn met deze hitte goed te zien boven de stad. We zijn maar op doorreis dus we boeken een hostel en bekijken waar we een auto gaan huren voor de rest van de reis. We besluiten nadat we onze koffers in ons nieuwe hostel hebben gedropt om alvast te kijken waar we bij LAX goede dealtjes kunnen maken zodat we niet de bepakking mee hoeven te zeulen in een zoektocht naar een auto. Het blijkt een slim idee om vooraf wat huurmaatschappijen af te gaan, want de prijzen verschillen nogal. Daarnaast is de verzekering bijna net zo duur als de autohuur zelf waardoor het huren van een auto ineens een behoorlijke kostenpost wordt deze reis. Gelukkig hebben we allebei wat geld opzijgezet voor deze reis en kunnen we zo'n verrassing hebben. We praten een tijdje met een medewerker van een huurmaatschappij die ons een goede deal voorstelt. Er is alleen een probleem. We moeten verplicht betalen met een creditcard die op naam van de huurder staat. Geert Pieter heeft alleen geen officiele creditcard, alleen een prepaid credit card die anoniem is. En daar staat niet genoeg geld op. De medewerker vertelt ons om het geld op een kaart te zetten en morgen terug te komen. blij dat we dit alvast hebben geregeld gaan we terug naar het hostel en brengen daar de nacht door.

De volgende dag gaan we per metro naar het vliegveld om onze huurauto op te halen. Het is nog een stukje lopen in de hitte, maar we hebben dit vaker gedaan met onze bagage en we weten waar we heen moeten. Halverwege de reis begint mijn grote koffer wel wat zwaarder aan te voelen, kennelijk is mijn conditie toch niet zo goed. Totdat ik merk dat mijn koffer heeft besloten een wieltje kapot te laten gaan en ik de koffer half over de grond sleep. Met nog een kilomter te gaan naar het huurbedrijf, een kapotte en een hele trolley en een rugzak komt mijn breekpunt rap dichterbij. Die auto kan maar beter airco hebben en de rij kan maar beter kort zijn. Eindelijk komen we aan en spreken we weer met onze grote vriend bij het huurbedrijf. maar wat blijkt, we hadden het geld op een andere kaart moeten zetten om de auto te krijgen.

"Ik ga niet terug", is het eerste wat er door me heengaat als de medewerker ons het slechte nieuws vertelt. Er moet toch verdorie een manier zijn om die auto mee te krijgen. We hebben genoeg geld op twee kaarten, maar geen enkele kaart wordt geaccepteerd. Er is nog één kaart die we kunnen proberen maar daarvoor moeten we eerst naar een plek met internet om te kunnen bankieren. Maar met een kapotte koffer is onze mobiliteit ineens wel heel beperkt. Gelukkig mogen we de bagage in de wachtruimte laten staan onder toezicht van de medewerkers daar. We kunnen dus zonder tassen door de stad op zoek naar een plek met wifi. Na een half uurtje lopen vinden we er een waar we het geld gelukkig snel kunnen overzetten op de laatste kaart die we nog hebben. Als dit niet werkt hebben we geen auto deze vakantie en moeten we alle plannen omgooien of een huurbedrijf aan de rand van de stad opzoeken, kilometers van de andere vandaan. Als we voor de derde keer in twee dagen in de rij staan voor de balie doen we allebei een schietgebedje en kennelijk werkt dat, want de kaart wordt goedgekeurd en we mogen een auto uitkiezen. Voor de tweede keer deze dag hebben we mazzel want we krijgen een mooie ford focus sedan mét airco en bluetooth zodat we onder het genot van onze eigen muziek deze stad zo snel mogelijk kunnen verlaten. Die avond boek ik een extra luxe motel aan de kust met aparte bedden en een goede badkamer, zodat we goed uitgerust aan onze reis kunnen beginnen.

Na een nachtje goed slapen kijkt onze - nu al - trouwe focus ons blij tegemoet als we instappen en de zon achterna rijden. Een schitterende kustroute leidt ons in de komende drie dagen naar San Francisco waar we kunnen beginnen aan de derde week van onze vakantie.

• 23 Mei 2014 - 09:05

Geert-Pieter:

True story bro

• 23 Mei 2014 - 22:43

P&m:

veel stoere dingen gezien. En het blijkt maar weer Action for ever. Heerlijk zo'n koffer

• 26 Mei 2014 - 08:32

Renske:

Haha.. Ik vóel je frustratie! Maar fijn dat het allemaal gelukt is. Nu gauw het 2e blog lezen over de brand ;) Geniet er nog even van broertje!